groenland

18 mei 2017 - Nuuk, Groenland

.Ik ben vorige week al aangekomen in Groenland en heb al veel bezienswaardigheden gezien. Groenland is het grootste eiland ter wereld en bijna overal waar ik kijk zie ik sneeuw  en het is ook heel koud. Ik ben bij het nooderlicht wezen kijken vannacht.  Adembenemend, alsof het woord ervoor bedoeld is. Ik was zo afgeleid door het licht dat ik bijna vergat foto's te maken maar toch kwam ik er later achter dat dat wel leuk zou zijn. Hierbij een adembenemende foto. ;) Ik heb nog even wat gegoogled over hoe het noorderlicht ontstaat en vond dit wel een duidelijke uitleg : Vanuit onze zon worden voortdurend elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geslingerd, de zonnewind genaamd. Dit gebeurt met een snelheid van gemiddeld 400km/sec, maar kan variëren tussen 250 en 2.500km/sec. Een klein deel van deze deeltjes zal na een reis van ongeveer 150 miljoen kilometer onze aarde bereiken.Dit gebeurt voornamelijk in de buurt van de poolstreken en daarom noemen we dit lichtverschijnsel 'poollicht'. De geladen deeltjes worden door de magnetische veldlijnen over de aarde opgevangen en naar de poolstreken gebracht.

• In de buurt van de Zuidpool spreken we van zuiderlicht,in de buurt van de Noordpool spreken we over 'noorderlicht'.
  • In Groenland is ook de koudste plek op aarde, brrrrrrr. Het wordt north ice genoemd. Het doet zijn naam wel eer aan vind ik. ;)